Goed eten voor een goed humeur 

Zet die grote pot ijs maar aan de kant bij een mindere dag. Dankzij deze tien ingrediënten huppel je vrolijk de dag door, van ‘s morgens vroeg tot ‘s avonds laat.

Turn that frown upside down

 

Maakt bepaalde voeding je echt blij? Natuurlijk. Gezonde voeding heeft niet alleen een positieve invloed op je lichaam. Ook je humeur heeft er veel baat bij. Sommige voedingsstoffen stimuleren de aanmaak van gelukshormonen als dopamine of serotonine. Andere remmen negatieve gevoelens zoals stress af of zorgen voor een goed functioneren van je darmstelsel en een stabiele bloedsuikerspiegel. En dat geeft je allemaal een goed gevoel. Wij sommen tien ingrediënten op die je elke dag makkelijk in huis haalt om je vrolijk te maken: 

Koffie

Koffie staat gelijk aan een vliegende start van de dag. Zijn cafeïne maakt je alert en geeft een boost aan de gehaltes serotonine en dopamine in je hersenen. Serotonine is neurotransmitter, ofwel een chemische stof, die invloed heeft op o.a. je stemming. Een verhoging ervan brengt je humeur in balans. Dopamine zorgt dan weer voor een voldaan en ‘beloond’ gevoel.

En geef toe: een kop koffie heb je soms echt wel verdiend. Maar drink het vooral met mate. Te veel koffie (en cafeïne)  kan leiden tot hartkloppingen, rusteloosheid en prikkelbaarheid.

 

Blauwe bessen

Blauwe bessen bevatten erg weinig calorieën (hoera!) en heel veel antioxidanten (yes!). Zij gaan de dappere strijd aan tegen schadelijke stoffen in je lichaam.

De antioxidanten zijn vooral actief in de hersenen en goed tegen ‘oxidatieve stress’, ofwel een teveel aan schadelijke stoffen in de hersenen. Ze verhinderen een te snel verouderingsproces, gevoelens van depressie en andere stemmingsstoornissen.

Bananen

Om het gelukshormoon serotonine aan te maken, heb je het aminozuur tryptofaan nodig. Dat rijmt niet alleen op banaan, het fruit is er ook echt rijk aan. Bananen bevatten daarnaast ook veel vitamine B6, wat de aanmaak van dat 'gelukstofje' bevordert. Win-win!

En er is meer. Hun combinatie van suikers en vezels zorgt voor een stabiele bloedsuikerspiegel. Een verstoorde bloedsuikerspiegel veroorzaakt prikkelbaarheid en stemmingswisselingen: alleen maar goed nieuws dus!

Wist je dat een banaan ook ideaal is voor je nachtrust? In de avond zet serotonine zich om in melatonine, waardoor je heerlijk in slaap valt. Zo kan je goed uitgerust aan je dag beginnen.

 

Haver

Net zoals bij bananen, zorgt de combinatie van suikers en vezels in haver voor een goede bloedsuikerspiegel. Weg met dipjes. Je geniet van gelijke energie, waardoor ook je concentratievermogen verhoogt. 

Surplus? Haver bevat veel ijzer, wat goed is voor mensen met bloedarmoede. Want dat brengt stemmingsstoornissen met zich mee.

Heb je niet veel tijd om ‘s morgens een voedzaam ontbijt uit je mouw te toveren. Maak de avond ervoor een overnight oat en smul je ochtendhumeur weg. 

 

Yoghurt, kefir en kombucha

Gezonde darmen zorgen voor een goed humeur, jawel. Het fermentatieproces van yoghurt, kefir en kombucha creëert probiotica. Dat zijn levende micro-organismen die de groei van gezonde bacteriën in je darmen ondersteunen. En die gezonde bacteriën zijn verantwoordelijk voor zo’n 90% van de serotonine die in je lichaam zit. Niet mis!

Avocado

Naast hun leuke frisse groene kleur en schattige vorm, zitten avocado's bomvol voedingsstoffen. De vrucht is rijk aan vitamine B, C, E en K en bezit veel magnesium, kalium, zink en ijzer.

Een avocado houdt je bloeddruk laag, je hersenen gezond en het foliumzuur bevordert de aanmaak van gelukshormonen. Delen is key: met de helft ervan voel je al voordelen.

 

Noten en zaden

In noten en zaden vind je plantaardige eiwitten, gezonde vetten, vezels én tryptofaan. Elke dag een handvol van deze kleine wonders eten verlaagt niet alleen je cholesterol, het stimuleert ook je geluksgevoel. 

Laat die feel good mood maar komen. Kies voor amandelen, cashew-, pinda- en walnoten of pompoen-, sesam- en zonnebloempitten.

Pure chocolade

Een stukje Belgische chocolade gaat er altijd in. Eén krak, nog een hap en we smullen gretig van intens geluk. Binnenin dit gouden goedje zitten dan ook veel stoffen die dat gelukzalige gevoel bevorderen.

 

Om misverstanden te vermijden: we spreken hier over pure chocolade. Die bevat veel positieve stoffen waarvan we de naam moeilijk kunnen onthouden. Denk aan theobromine, dat is een alkaloïde die het centraal zenuwstelsel stimuleert. Je kan het effect vergelijken met cafeïne, maar dan minder uitgesproken. De suikers, vetten en cacao zorgen dan weer voor de aanmaak van endorfine die je een ontspannen en blij gevoel geeft. 

 

Je zou de chocolade wel aandachtig moeten eten om het positieve effect op je humeur te bekomen. Even afzonderen dus en … genieten maar!

 

 

Spinazie en boerenkool

In Amerika is kale of boerenkool erg populair als superfood. In donkergroene bladgroenten, waaronder ook spinazie, schuilen dan ook veel vezels (goed voor je bloedsuikerspiegel), vitamine B (goed voor het functioneren van je hersenen) en ijzer (waarvan een tekort zorgt voor moodswings, angst en de aanmaak van gelukshormonen verstoren). Spinazie maakt je dus niet alleen sterk, maar ook blij.

Zalm

Zei daar iemand zalm? Dan leggen we meteen de link met vette vis en Omega 3-vetzuren Onderzoek wijst uit dat die vetzuren essentieel zijn voor de ontwikkeling van je hersenen en negatieve gevoelens doen afnemen.

En hoe zorg je ervoor dat ook je kinderen voldoende good mood food eten? Ontdek al onze tips hier .