Wanneer gebruik je welke olie?

Met onze tips loopt het gesmeerd!
Olijfolie, arachideolie, zonnebloemolie, koolzaadolie ... Maar welke olie gebruik je nu wanneer? Met de ene maak je heerlijke dressings, terwijl de andere geschikter is om te bakken of te wokken. Maak je geen zorgen, met onze tips loopt het vanaf nu gesmeerd.

Olie voor koude bereidingen

Olijfolie kennen we allemaal. Er is zelf een heel rayon aan gewijd in de supermarkt, maar welke soort kies je nu het beste? Ga voor extra vierge olijfolie. Daar komen geen hitteprocessen en/of chemische stoffen aan te pas, waardoor de olie meer smaak heeft. Een goede indicatie is de prijs: een spotgoedkope fles uit de supermarkt kies je beter niet. Gezien de hoge productieprijs is het niet aannemelijk dat je kwalitatieve olijfolie koopt. Kies liever voor een kleiner (biologisch) merk dat zich niet te goedkoop profileert. Olijfolie is complex van smaak, bevat peperige tonen en heeft soms een bittere nasmaak. Lekker in salades, dressings, koude sauzen, pesto of om pasta mee af te werken. Tip: kies voor een donkere fles of een blik, olijfolie is namelijk gevoelig voor licht.

Avocado-olie wordt geperst uit de pit van de avocado. Deze olie bevat veel omega 9-vetzuren, die een gunstig effect zouden hebben op het cholesterolgehalte in het bloed. Avocado-olie zou ook goed zijn voor je huid. Lekker én heilzaam dus. Probeer deze olie in salades met avocado of meloen. 

Koolzaadolie wordt gewonnen uit koolzaad. Deze olie is niet geschikt om te verhitten en bewaar je best in de koelkast. Koolzaadolie bevat veel omega 3-vetzuren.

Maïsolie is geschikt voor koude én warme bereidingen. Deze olie is neutraal van smaak en wordt vaak gebruikt in vinaigrettes of als basis voor zelfgemaakte mayonaise.

Walnootolie is op z'n best in koude of lauwe bereidingen. De lekkerste walnootolie is koudgeperst. Door zijn nootachtige smaak is walnootolie lekker in salades of bij kazen.

Hazelnootolie heeft een okergele kleur en een opvallende geur. Je gebruikt deze olie best in koude of lauwe bereidingen. Lekker bij kazen zoals camembert. Probeer er ook eens een dessertje mee af te werken. Enkele druppels bij een perentaartje bijvoorbeeld, heerlijk!

Olie voor warme bereidingen

Olijfolie kan gebruikt worden voor warme bereidingen, op voorwaarde dat het gaat om een kwalitatieve extra vierge olijfolie. Die bevat veel mono-onverzadigde vetstoffen die stabiel blijven tijdens het verhitten. Goedkopere olijfoliën raken beschadigd als je ze te hoog verhit.

Zonnebloemolie is neutraal van smaak en geschikt voor zowel koude als warme bereidingen. Zonnebloemolie bevat veel omega 6. 

Kokosolie is perfect om mee te bakken of te frituren. Op kamertemperatuur is kokosolie gestold, maar vanaf 25°C wordt hij vloeibaar. Door het subtiele kokosaroma past kokosolie goed in oosterse bereidingen. 

Maïsolie is met z'n neutrale smaak perfect om te bakken of te braden. Gebruik deze olie liever niet om te frituren. Maïsolie reageert niet zo goed op extreem hoge temperaturen.

Arachideolie kan je dan weer wel verhitten tot zeer hoge temperaturen. Het is de perfecte olie om mee te wokken of te frituren. Arachideolie bevat veel onverzadigde vetten en omega 6, een gezonde olie dus.

Druivenpitolie heeft een lichte notensmaak en bevat veel onverzadigde vetten. Druivenpitolie wordt vaak gebruikt om te fonduen. 

Sesamolie heeft een nootachtige smaak. Deze olie wordt gewonnen uit sesamzaadjes. Laat sesamolie niet te heet worden, zachtjes opgewarmd komt sesamolie veel beter tot z'n recht. Lekker in oosterse gerechten.