Wat mag je wel invriezen en wat niet?

Door voeding in te vriezen, verleng je de houdbaarheid ervan. Je kan het langer bewaren én je gaat voedselverspilling tegen. Wij zijn dus fan! Maar hoe werkt dat nu precies?

Tijdens het invriezen wordt de groei van bacteriën onderbroken. Die zijn in alle soorten voeding aanwezig en zorgen ervoor dat het na een tijd bederft. Daarnaast blijven voedingsstoffen optimaal bewaard in de diepvries. Invriezen is een natuurlijk bewaringsproces, zonder bewaarmiddelen. Bij verse voeding gaan de vitamines mettertijd verloren. Eens een voedingsmiddel zich in bevroren toestand bevindt, zitten de vitamines en andere voedingsstoffen als het ware ‘opgesloten’. Tenminste: als ze op de juiste temperatuur ingevroren worden. Idealiter vries je voeding in op een temperatuur van -18°C.

Maar wat mag je nu concreet invriezen? En wat niet?

In dit artikel ontdek je:

  • Welke voedingsmiddelen kan ik invriezen?
  • Welke voedingsmiddelen kan ik niet invriezen?
  • Kan ik bereide en kant-en-klare maaltijden invriezen?
  • Hoe bewaar ik mijn product in de vriezer?
  • Hoe ontdooi ik een ingevroren product?
  • Mag ik een ontdooid product opnieuw invriezen? Waarom (niet)?

Welke voedingsmiddelen kan ik invriezen?

In principe kan je bijna alle voedingsmiddelen invriezen: vlees, vis, brood, gebak, groenten, fruit, en zelfs enkele zuivelproducten zijn geschikt om in te vriezen. De vuistregel bij voeding invriezen is dat je het ongeveer 3 maanden ingevroren kunt bewaren, zonder kwaliteitsverlies. Al zijn hier enkele uitzonderingen op.

Vlees

Vlees kan je 2 tot 12 maanden in de vriezer bewaren, afhankelijk van de vleessoort.

  • Rauw rundvlees: 6 tot 12 maanden
  • Rauw varkensvlees: 4 maanden
  • Rauw gehakt: 2 tot 3 maanden
  • Rauwe kip: 9 maanden
  • Gemalen vlees: 2 tot 3 maanden
  • Gebakken en/of gebraden vlees: 3 maanden

Vis

Ook niet elke vis kan even lang in de vriezer.

  • Rauwe magere vis (bv. kabeljauw): 6 maanden
  • Rauwe vette vis (bv. zalm), gerookte vis, gebakken vis, garnalen: 3 maanden

Brood

Brood kan je slechts 1 maand bewaren in de diepvriezer. Handig is om je brood in porties in te vriezen: ideaal voor je lunchbox!

Ook gebak en wraps kunnen ongeveer 1 maand in de vriezer.

Groenten

De meeste groenten kan je ongeveer 1 jaar lang in de vriezer bewaren, als je ze - voor het invriezen - blancheert. Blancheren is een kooktechniek waarbij je groenten 2 minuten in kokend water legt en daarna meteen afspoelt met koud water. Het koude water stopt het kookproces, waardoor je groenten stevig de vriezer ingaan. Door de groenten te blancheren, worden de smaak, kleur en textuur minder snel aangetast.

Rauwkost en voorgesneden groenten, daarentegen, kan je maar tot 3 maanden bewaren. Ook is het afgeraden om groenten die veel vocht bevatten (bv. komkommer, tomaat, sla) in te vriezen: tijdens het ontdooien zullen de groenten te veel water afgeven, waardoor er amper iets overblijft.

Fruit

Bijna alle fruitsoorten kan je invriezen. Gemiddeld kan je ze 8 tot 12 maanden bewaren. Vries je fruit is wanneer het het op z’n best (rijp) is: na het ontdooien rijpt het fruit namelijk niet meer verder. Om te voorkomen dat het fruit bruin wordt, kan je het met citroensap besprenkelen vooraleer het in te vriezen. Houd er wel rekening mee dat ingevroren fruit niet meer zo knapperig is na het ontdooien, en dus minder lekker is om ‘gewoon zo’ te eten. Fruit uit de diepvries vormt daarentegen de ideale basis voor smoothies, compote, baksels en confituur.

Zuivel

Bij zuivelproducten hangt het van het vetgehalte af. Boter kan je bijvoorbeeld zonder problemen invriezen. Gezouten boter blijft tot wel 6 maanden goed; ongezouten boter kan je tot 3 maanden bewaren. Ook (half-)harde kazen, zoals parmezaan en cheddar, zijn diepvriesproof. Houd er rekening mee dat kaas in blok kan verbrokkelen als je hem ontdooit. Onze tip: rasp je kaas voor je ‘m invriest.

Kruiden

Verse kruiden kan je invriezen op 2 manieren. Hoe? Lees het in onze blog over kruiden bewaren.

Welke voedingsmiddelen kan ik niet invriezen?

Gefrituurde snacks zoals frietjes, loempia’s. De regel is: eerst invriezen, dan frituren (en zeker niet andersom!).

Rauwe en gekookte eieren: eigeel zet zich uit in de diepvries, waardoor het ei kan ontploffen. Ook producten op basis van ei - zoals mayonaise en meringue - vries je beter niet in.

Ongekookte aardappelen: ze bevatten veel vocht en zijn daarom niet geschikt om in te vriezen.

Zachte kazen, zoals ricotta en mozzarella, zijn niet geschikt om in te vriezen: die zullen schiften en/of klonteren. Ook (magere) melkproducten zoals yoghurt, karnemelk en slagroom vries je beter niet in.

Groenten en fruit met een hoog vochtgehalte, zoals komkommer, tomaten, sla, watermeloen, sinaasappels, mandarijnen, … Die verliezen veel water tijdens het ontdooien, waardoor er een papperige massa achterblijft.

Gekookte pasta en rijst: in principe kan het wel, maar de kwaliteit gaat er sterk op achteruit. Beter vries je pastasaus in, en kook je op het moment zelf een portie pasta of rijst.

 

Kan ik bereide en kant-en-klare maaltijden invriezen?

Vers bereide maaltijden kan je perfect invriezen: je kan ze tot 3 maanden bewaren. Het is belangrijk dat je je gerecht eerst laat afkoelen alvorens het in te vriezen. Stop het daarna in een afgesloten (luchtdicht) bakje en schrijf de datum erop. Ideale gerechten om in te vriezen zijn: spaghettisaus, stoofpotjes, ovenschotels, lasagne, curry’s, soep.

Bij kant-en-klare maaltijden uit de supermarkt check je best de verpakking. Werd de maaltijd al eens eerder ingevroren? Vries die dan niet opnieuw in.

Afhaalmaaltijden vries je beter niet in: het risico op voedselinfectie is groot.

Hoe bewaar ik mijn product in de vriezer?

Zorg ervoor dat de temperatuur van de vriezer ingesteld staat op minstens -18°C. Het beste vries je voeding in in kleinere porties: dan bevriest het sneller en ontstaat er geen (of minder) ijs in de vriezer. Diepvriesverpakkingen moeten luchtdicht zijn. Ideaal zijn herbruikbare bewaarbakjes of diepvrieszakjes.

Een volle diepvries houdt trouwens beter koel dan een lege. Elke keer dat de diepvriesdeur open en dicht gaat, moet de diepvries hard werken om weer op temperatuur te komen. Wanneer je diepvries vol zit, werken de bevroren producten erin als het ware als koelelementen en zal je diepvries sneller weer op temperatuur raken.

Hoe ontdooi ik een ingevroren product?

De beste manier om een ingevroren product te ontdooien, is door het 24 uur op voorhand uit de diepvries te halen en in de koelkast te leggen. Op die manier kan het product langzaam ontdooien en blijven de vitamines optimaal behouden.

Moet het snel gaan of ben je het product vergeten uit de vriezer te halen? Dan is de microgolf ook een optie. Dit is ideaal voor kleine stukken vlees, vis of restjes. Best gebruik je de ontdooistand of een lage wattage; bij een hogere wattage zal het product veel vocht verliezen en gaan er veel vitamines en mineralen verloren.

Op kamertemperatuur laten ontdooien doe je beter niet: buiten de koelkast ontwikkelen bacteriën zich razendsnel, wat het risico op voedselvergiftiging vergroot.

Diepvriesgroenten hoef je (meestal) niet te ontdooien: vaak verliezen ze tijdens het ontdooien veel vocht en worden ze erg slap. Als je ze daarentegen meteen kookt of stooft, blijven ze steviger. Kan je gerecht wel wat extra vocht gebruiken? Haal je groenten dan op voorhand uit de diepvries.

Mag ik een ontdooid product opnieuw invriezen? Waarom (niet)?

Nee, een product een tweede keer invriezen, doe je beter niet. Bij het invriezen wordt de vermenigvuldiging van bacteriën onderbroken. De bacteriën gaan echter niet dood. Wanneer je een ingevroren product ontdooit, zullen de bacteriën weer actief worden en zich weer vermenigvuldigen. Het proces van herinvriezen en ontdooien geeft bacteriën te veel kans om te zich ontwikkelen: bij de tweede keer ontdooien kunnen de bacteriën zich nog sneller ontwikkelen, waardoor de kans op voedselvergiftiging erg groot is.

Pssst ...

Ken je ons Eat First-label al? Het duidt gerechten aan met gevoelige ingrediënten. Gerechten met dit label bereidt je dus best als eerste, of je vriest de nodige ingrediënten in. Door ze in te vriezen en meteen te consumeren na het ontdooien, kan je de houdbaarheid makkelijk verlengen en met volle smaak genieten. 

Meer weten over voeding bewaren? Lees onze blog over het verschil tussen TGT en THT, en ontdek nog meer tips om je voeding correct te bewaren

Pssst ...

Ken je ons Eat First-label al? Het duidt gerechten aan met gevoelige ingrediënten. Gerechten met dit label bereid je dus best als eerste, of je vriest de nodige ingrediënten in. Door ze in te vriezen en meteen te consumeren na het ontdooien, kan je de houdbaarheid makkelijk verlengen en met volle smaak genieten. 

Meer weten over voeding bewaren? Lees onze blog over het verschil tussen TGT en THT, en ontdek nog meer tips om je voeding correct te bewaren