Dit lunchpakket overleeft elke hittegolf

Tot 40°C deze week ... Probeer het hoofd maar koel te houden bij dergelijke apocalyptische temperaturen. Laat staan je lunchbox. Geen zin in zwetende kaas of verlepte sla? Ontdek dan snel ons ultiem hittegolf-bestendig middagmaal.

Eten tijdens een hittegolf? Lees eerst even deze 5 tips:

1. Kies voor groenten die tegen een stootje kunnen - wortel, komkommer … - en die niet meteen slap en verlept worden bij een beetje warmte.

2. Zware maaltijden kunnen tijdens een hittegolf belastend zijn voor de maag. Je lichaam heeft het nu iets moeilijker om eten te verteren. Some like it hot, maar je maag niet. Fruit en groenten zijn een goed alternatief en ze bevatten dan ook nog eens veel vocht.

3. Dat brengt ons naadloos over naar de volgende tip. Tijdens een hittegolf zweet je meer dan gemiddeld. Je verliest niet alleen vocht, maar ook elektrolyten. Dat is de verzamelnaam voor allerlei zouten die essentieel zijn voor je vochthuishouding en het functioneren van je zenuwen en spieren. Gelukkig zitten elektrolyten in allerlei voedingsmiddelen. Een stuk mango levert bijvoorbeeld 7% van de dagelijkse behoefte aan kalium en bevat ook in een kleinere hoeveelheid magnesium. Komkommer is ook zo’n elektrolyt-bommetje.

4. Zet de oven niet aan om je lunch te bereiden. Die geeft warmte af en dat kan je nu missen als kiespijn.

5. Mmm zo’n ijskoud drankje om bij je lunch te drinken. Het klinkt verleidelijk tijdens een hittegolf, maar je kiest beter voor lauwwarm. Ijskoud drinken heeft namelijk een averechts effect. Je lichaamstemperatuur daalt, waardoor je hersenen denken dat de hitte voorbij is en bijgevolg krijg je het extra warm.

Hoe vat je al deze tips nu samen in één lunchpakket dat elke hittegolf kan doorstaan?

We presenteren: springrolls met rode kool, komkommer, pindasaus en ei.

★ Licht verteerbaar
★ Ovenvrij
★ Met groenten die tegen een stootje kunnen
★ en ingrediënten zoals komkommer die je elektrolyten-voorraad weer opkrikken

Ingrediënten (voor 2 personen)

● 10 g Thais basilicum
● 10 g koriander
● 1 limoen
● 1 teentje knoflook
● 50 g pindanoten
● 2 el vloeibare honing
● 3 el sojasaus
● 7 el olijfolie
● ¼ rode chilipeper
● 2 eieren
● 50 g rijstvermicelli
● ½ wortel
● ½ komkommer
● 6-8 vellen rijstpapier
● 75 g gesneden rode kool
● 30 g sojascheuten
● zout en zwarte peper

Recept

1. Dipsaus: hak de Thaise basilicum fijn en schep in een maatbeker. Pers de limoen uit boven de maatbeker. Pel de knoflook en hak grof. Schep samen met de pindanoten, de honing, sojasaus en 6 el olijfolie in de maatbeker. Mix tot een gladde saus. Voeg eventueel een scheutje water toe voor een dunnere saus. Verwijder de zaadlijsten van de chilipeper en hak de peper fijn. Voeg de chilipeper toe aan de saus en kruid naar smaak bij met zout en zwarte peper.

2. Omelet: pluk de korianderblaadjes van de takjes en snipper fijn. Kluts de eitjes met de helft van de koriander door elkaar. Kruid met zout en zwarte peper. Smelt een klontje boter in een pan giet de eitjes mee in de pan. Bak er een omelet van en snijd dat in dunne reepjes.

3. Leg de rijstvermicelli in een kom en giet er warm water over tot de vermicelli net onderstaan, laat 3-5 min. weken en giet dan af. Schenk een derde van de pindasaus en 1 el olijfolie over de noedels en meng goed. Indien de noedels te plakkerig zijn, voeg dan een scheutje water toe. Zet even opzij.

4. Spoel de wortel, schillen hoeft niet. Snijd de wortel en komkommer in heel dunne reepjes.

5. Springrolls: vul een diepe kom, groot genoeg om het rijstpapier in te leggen, met lauw water. Plaats een vochtige handdoek op je keukenwerkblad. Leg één vel rijstpapier per keer in de kom met water, laat 1 min. weken. Haal het rijstpapier met je handen uit het water en plaats op de vochtige handdoek. Vul met reepjes ei, rode kool, sojascheuten, wortel, komkommer, korianderblaadjes en rijstvermicelli. Zorg ervoor dat je niet teveel vulling gebruikt anders kunnen de rolletjes scheuren. Rol goed dicht, zoals een wrap. Herhaal tot al het rijstpapier gevuld is. Indien je nog vulling over hebt, maak een noedelslaatje voor erbij.

6. Serveer de springrolls samen met de pindasaus. Smakelijk!

Ook lekker: verwerk dunne reepjes verse mango in je springrolls. Friszoet en verrassend!