10 weetjes over spinazie

“Van spinazie word je sterk”, een zin die onze moeders er van jongs af aan al in stampten. Wij gingen op onderzoek en zochten voor jou uit of deze fabeltjes wel kloppen:

1. Popeye zorgde eigenhandig voor een stijging van 30% in de verkoop van spinazie

Iedereen kent Popeye. De gespierde matroos die altijd spinazie eet. Wist je dat Popeye in de Tweede Wereldoorlog gebruikt werd om mensen minder vlees te laten eten en zo zuiniger te leven? Door de reclame nam de verkoop van spinazie met 30% toen en stond de groente zelfs in de top drie van favoriete kindergroenten. 

2. Spinazie is niet zo'n bron van ijzer als we denken

We denken allemaal dat spinazie gigantisch veel ijzer bevat, maar eigenlijk zit er helemaal niet zo veel ijzer in spinazie als beweerd wordt.  Erich van Wolf, een Duitse chemicus, ging in 1870 op zoek naar de juiste hoeveelheid ijzer in spinazie. Maar bij het maken van aantekeningen zette hij een kommaatje verkeerd, zo kreeg een portie van 100 gr spinazie niet de juiste 3,5 milligram ijzer, maar 35 milligram. Oopsie!

3. Spinazie opwarmen

Mag je spinazie nu opnieuw opwarmen of niet? Spinazie, en veel andere bladgroenten, bevatten de stof nitraat, en als je nitraat opwarmt kan er door een reactie op warmte een nieuwe stof ontstaan. Die stof noemen we nitriet. Eigenlijk is dit voor ons niet echt een probleem, enkel baby’s met maagproblemen kunnen er last van ondervinden. Je mag je restjes spinazie dus gerust opnieuw opwarmen. 

4. Spinazie kan je beter niet snijden

Het is beter om je spinazie niet te snijden en gewoon in zijn geheel in de kookpot te doen. Zo zorg je dat alle voedingstoffen behouden blijven en wordt je groente ook minder snel slecht. Hoe maak je spinazie nu best klaar? Neem een ruime pan en laat er een klontje boter in smelten, voeg je spinazie toe en eventueel ook een beetje water. Afgieten, kruiden met zout en zwarte peper en smullen maar!

5. Spinazie als laxeermiddel?!

Vroeger werd spinazie, net als andere bladgroenten, als laxeermiddel gebruikt. Dit komt vooral doordat ze een hoge hoeveelheid aan vitaminen, mineralen en vezels bevatten en vrij laag zijn in calorieën. In bladgroenten zit ook veel oxaalzuur en in een hoge dosis werkt dit laxerend.

6. Spinazie kan je telen in de zomer en winter 

Je kan het hele jaar door genieten van spinazie. Je hebt de vroege teelt, van januari tot midden april. De zomerteelt van april tot eind juni en de late teelt die start in augustus. Als je zelf graag spinazie wilt telen, doe je dat best in de minder warme maanden, dat gaat het makkelijkst en je blaadjes zullen er minder snel verlept uitzien. 

7. Van spinazie krijg je stroeve tanden 

Heb jij ook vaak een vreemd gevoel aan je tanden na het eten van spinazie? Dat komt doordat de hoge dosis oxaalzuur in spinazie het calcium aan je tandglazuur gaat onttrekken. Je kan dit oplossen door ingrediënten toe te voegen die veel kalk bevatten zoals melk of room. Dit zorgt er voor dat de kalk gedeactiveerd wordt. 

8. Spinazie kan je ook rauw eten 

Spinazie hoef je niet altijd warm te eten. Je kan het ook perfect combineren in een slaatje, smoothie of bij je broodbeleg, je kan er zelfs een lekkere vinaigrette of een pesto mee maken.

9. Diepgevroren spinazie bevat meer vitamines dan verse

Vaak hebben verse groenten minder voedingstoffen dan diepvriesgroenten, dit komt doordat ze tijdens het proces van oogst tot winkel veel voedingstoffen verliezen. Een bakje diepvriesspinazie is dus eigenlijk gezonder dan eentje dat je uit het groentedrek haalt.

10. Groene kleurstof 

Niets leuker dan een kleurtje toevoegen aan iets wat anders maar een saaie witte pasta zou zijn. Maak jij je pasta vers? Mix dan een beetje spinazie fijn en meng het door je deeg. Je kan er ook je soep een mooi groen kleurtje mee geven.