Proef 't seizoen op een sneetje brood

In de supermarkt lijkt het wel of er geen seizoenen meer zijn. Door transport en nieuwe productie- en bewaartechnieken blijft het aanbod het hele jaar door vrijwel gelijk. Toch heeft elke maand zijn eigen seizoensgroenten. Dit zijn groenten die in die maand bij ons groeien: kraakvers, lekkerder en met extra veel vitamines!

Ze zijn er!

Een zachte winter kan ervoor zorgen dat groenten vroeger dan gewoonlijk rijpen. Maar het kan ook andersom lopen, een oogst kan helemaal tegenvallen door slecht weer.

Meestal verwelkomen we in maart de seizoensgroenten bloemkool, spinazie en radijs weer op ons bord.

Ongeduldig? Wij selecteerden drie snelle broodjes, zodat je deze vers geoogste groenten in een mum van tijd kunt proeven. En niet onbelangrijk tijdens de maand maart: de recepten zijn veggie-proof!

Radijsjes

Radijzen zijn pittig, fris en knapperig. Ze bevatten veel vezels en antioxidanten én er wordt zelfs gezegd dat ze een kankerwerende werking hebben. Lekker en gezond dus!

Dit maak je razendsnel met radijsjes:
bruine boterham met plattekaas en radijs

  • bruin brood
  • verse kaas
  • radijsjes
  • bieslook
  • peper

Smeer een dikke laag verse kaas op een bruine boterham en top af met in plakjes gesneden radijs, bieslook en versgemalen peper.

Spinazie

Spinazie is bekend door Popeye als een groente waar je sterk van wordt. Uit recent onderzoek blijkt dat het niet het hoge ijzergehalte is die je spieren sterk maakt, maar de hoge dosis nitraten in deze bladgroente.

Dit maak je supersnel met spinazie:
toast met pesto, roergebakken spinazie en ei

  • bruin brood
  • 2 eieren
  • olijfolie
  • 200 g spinazie
  • paprikapesto
  • Parmezaanse kaas
Kook de eieren hard in 8 minuten, pel en snijd elk ei in vier stukken.
Verhit wat olijfolie in de pan, laat de spinazie slinken en daarna uitlekken in een vergiet.
Rooster het brood en besmeer met pesto. Verdeel de spinazie over het brood en schaaf er wat Parmezaanse kaas over.
Leg tenslotte de stukjes ei er bovenop en breng op smaak met zout en peper.

Bloemkool

Bij het woord vitamine C denk je spontaan aan sinaasappels en waarschijnlijk niet aan bloemkool. Toch is bloemkool rijk aan vitaminen: met een portie van 100 gram zit je al dicht bij de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid.

Dit maak je met bliksemsnel met bloemkool:
croque met geroosterde bloemkool en pickles

  • bruin brood
  • bloemkool
  • pickles
  • handvol spinazie
  • currypoeder
  • olijfolie
  • zout

Verwarm de oven op 180°C.
Snijd een paar plakjes bloemkool van ongeveer een centimeter dik, leg de bloemkool op een bakplaat en bestrooi met de curry, zout en olijfolie. Rooster de bloemkool in de oven.
Besmeer een dikke snee brood met pickles en leg er de bloemkoolsteaks op. Dek de bloemkoolsteak toe met een snee bruinbrood en bak aan beide kanten in de pan met wat olijfolie.
Garneer de croque met spinazie.

Proef 't seizoen in je Foodbag

Voor onze chefs is de seizoenskalender pure basiskennis. Wekelijks struinen ze de veiling af op zoek naar kraakverse ingrediënten en ontwikkelen er nieuwe recepten mee. Zo is je kookbox altijd lekker en vers geregeld!