Op en top Belgische waterijsjes

Hebben wij even geluk dat onze nationale feestdag op 21 juli valt! Voor ons is deze hoogdag het ideale excuus om zelf ijsjes te maken.

Zelf gezonde ijslolly's maken

 

We hadden natuurlijk ook frieten kunnen maken maar zomers weer vraagt om een verfrissende snack, niet? Kant-en-klare ijsjes bieden instant verkoeling maar wie de ingrediëntenlijst van dichtbij bekijkt, schrikt snel van de hoeveelheid toegevoegde suikers. Dat kan beter!

 

Oké, je mag van ons een beetje suiker toevoegen aan dit recept maar de basis is fruit ... en meer niet. Onze mango moeten we misschien iets verder halen, de aardbeien en bramen zijn nu volop in seizoen. Goed voor de portemonnee én ook gewoon ongelofelijk lekker. 

Belgische waterijsjes

 

Ingrediënten voor 6 ijsje:

  • ijslollyvormpjes
  • 150 g braambessen
  • 1 mango
  • 150 g aardbeien
  • bloemsuiker naar smaak

 


Bereiding:

  1. Pureer de braambessen met de staafmixer of in een blender. Proef en voeg bloemsuiker naar smaak toe. Giet een laagje van de braambessenpuree in de ijslollyvormpjes en zet een uurtje in de diepvries. Het stokje steek je er nog niet in.
  2. Schil ondertussen de mango en verwijder het vruchtvlees van de pit. Pureer de mango met de staafmixer of in een blender. De mangopuree is zoet genoeg op zich en heeft geen of weinig extra bloemsuiker nodig. Giet een laagje van de mangopuree bovenop de braambessenpuree in de ijslollyvorm. Zet opnieuw een uurtje in de diepvries.
  3. Pureer ondertussen de aardbeien met de staafmixer in of een blender. Proef en voeg bloemsuiker naar smaak toe. Giet een laagje van de aardbeienpuree in de ijslollyvorm en steek het stokje er nu ook in. Zet nog minstens 2 uur in de diepvries.

Smakelijk!